Äänisen kalliotaidetutkimus ilmiönä
A.D.Stolyar
Alla oleva teksti on muokattu akateemikko professori Abraham Stolyarin Viron muinaistaideseuran puheenjohtajan professori Väino Poikalaisen 60-vuotisjuhlassa 6.4. 2007 pitämästä venäjänkielisestä juhlapuheesta, jonka on suomentanut Jevgeni Bogdanov. Suomennoksen ovat lyhentäneet ja muokanneet Juhani Grönhagen ja Helena Karjalainen.
Arkeologi V.I.Ravdonikasin ja kansatieteilijä A.M.Linevskin 1930-luvulla ansiokkaasti tekemän tutkimustyön ansiosta Äänisjärven kalliopiirroskentät hyväksyttiin muinaistaidehistorian piiriin historiallisesti arvokkaina kohteina, jotka kaipaavat edelleenkin pitkäaikaista tarkastelua ja kokonaisvaltaisia tieteellisiä päätelmiä. Vuosina 1940-45 käydyn sodan aikana ja sen jälkeen tutkimuksessa syntyi monen vuoden pituinen tauko, jolloin näiden kalliopiirroskokonaisuuksien juuri alkanut kenttätutkimus hiipui tyystin. Vasta 1970-luvulla käynnistyi Äänisjärven rantojen ateljeessa synnytetyn muinaistaiteen tutkimus ja taltiointi Venäjän Tiedeakatemian Karjalan tutkimuskeskuksen Historian, kielen ja kirjallisuuden instituutin tutkija Juri Savvatejevin johdolla. Tuolloin löydettiin 250 uutta aikaisemmin tuntematonta piirrosta, jotka täydensivät merkittävästi V.I.Ravdonikasin alkuperäisen v.1936 monografian kohdeluetteloa.
Venäläisten tutkijoiden voimin tekemä Äänisen kalliotaidekokoelmien tutkimustyö loppui siitäkin huolimatta, että esimerkiksi v.1970 Juri Savvatejev oli arvioinut Karjalan kalliopiirrostutkimuksen olevan vasta alkuvaiheessa. Kuollut hiljaisuus laskeutui Karjalan Besov Nosin alueen niemekkeisiin mukaan lukien itse Besov Nos. Kalliot saivat huomiota osakseen parhaimmillaan vain "villien" kävijöiden osalta, joita veti sinne kalliotaideaiheinen yleistajuinen kirjallisuus. Näytti siltä, että tutkimus olisi pysyvässä koomassa, eikä tilanteen parantumisesta tuntunut olevan toivoa.
Äänisen seudun kalliotaidekentän lopullinen todentaminen sai alkunsa kaukaa mutta tieteellisesti vakavalta pohjalta, Tarton monivuosisataisesta yliopistokulttuurista. Tartosta on linnuntietä matkaa pyhille kallioille runsaat 600 km, ja näiden muinaisjäännösten kanssa sillä on yhteistä vain se, että Tarton kaupunginhautausmaalla harmaan, matalan kivilaatan alla lepäävät K.Grewingkin pyhät luut. Hän löysi aikanaan tuon muinaisen , jonka humanistiset tieteet olivat lähes kokonaan unohtaneet.
Oma osuuteni tutkimuksessa lähtee liikkeelle verrattain yksittäisestä tapauksesta, joka ei varsinaisesti osoita mitään suoria yhteyksiä myöhemmin käynnistyneisiin tapahtumiin. Venäjän Novosibirskissa ilmestyi v. 1978 muuan tieteellinen kokoelmajulkaisu (suom. Taiteen lähteillä), jossa mm. toimittajakunnalle tekemälläni suosituksella julkaistiin Felix Ravdonikasin (V.I.Ravdonikasin pojan) artikkeli (suom. Kuumerkkejä Äänisjärven kalliopiirroksissa). Tämä tutkija uskoo edelleenkin (ks. hänen artikkelinsa (suom. Hyperborean asukkaiden kuukalenteri, julkaistu: Sankt-Peterburgskij Universitet, 2006, №18, s.98-104), että hänen ensimmäinen kirjoituksensa aiheesta oli "jäänyt seurauksitta". Siinä hän kuitenkin erehtyy.
Tartossa aikoinaan alkanut kalliopiirrosten jännittävä seikkailutarina alkoi siis tuon artikkelin löytämishetkestä. Virolaisten ensimmäisen tutustumismatkan Äänisen kallioille järjesti Ylo Kestlane. Hänen työhuoneensa oli tulvillaan meteoriittinäytteitä, joita tutkiessani saatoin haistella tähtien tomua ja kokea fyysisesti Ylon maailmankatsomuksen kaiken kosmisuuden. Hänelle itselleen perehtyminen samaiseen artikkeliin riitti tekemään selväksi sen, että kalliotaiteen alkuperäisiin kohteisiin on tutustuttava viipymättä. Tutussa ympäristösää Ylo ei jäänyt ns. – ennen pitkää hänen rinnalleen muodostui ryhmä aatetovereita. Nämä hyvin erilaisten arkeologiasta kaukana olevien ammattien edustajat uhrasivat v. 1982 jokavuotisen kesälomansa ja suuntasivat tutustumismatkansa Venäjän Karjalan Besov Nosille. He halusivat osoittaa kunniaa K.Grenwingkille sillä, että raivasivat uudelleen tämän aikaisemmin tekemän mutta jo aikoja sitten umpeen kasvaneen polun. Tutkijaryhmän joukossa oli lomailemassa myös maitotuotannon arvovaltainen asiantuntija , joka ei siinä vaiheessa osannut aavistaakaan, että hän olisi ennen pitkää ottava harteilleen Äänisen kalliopiirrosten mittavan taltiointityön organisoimisen. Kun lomamatka oli päättynyt ja kotiin palattu, tutustuminen kalliouurroksiin olisi voinut olla siinä ja matkalaisten elämä olisi voinut asettua arjen ja leipätyön tiukkoihin raameihin.
…Mutta tapahtuikin jotain poikkeuksellista.
Matkalta palanneiden lomalaisten innostus, joka oli syntynyt heidän kohdattuaan siihen asti lähes tuntemattomana pysyneen suomalais-ugrilaisen kulttuurin perinnön, lähti sananmukaisesti leviämään sille alttiiksi tulleiden ystävien ja tuttavien keskuuteen. Heidän yhteisenä henkisenä innoittajanaan toimi Tarton tähtitornin ympärillä leijunut taiteellinen ilmapiiri, jonka luonne pitkälti määräytyi tutkija Tõnu Viikin poikkeuksellisen ajatusmaailman kautta. Tässä mainitsen hänen nimensä, sillä olen pitänyt suuressa arvossa meidän ainoaksi jäänyttä tapaamistamme v.1989.
Ajatus siitä, kuinka olisi käynyt, ellei F. Ravdonikasin artikkeli olisi pistänyt innostuneiden tarttolaisten harrastajien silmii, tuntuu nyt miltei vavahduttavalta: eipä olisi Viron muinaistaide- seura koskaan syntynyt, eikä oma tieteellinen uranikaan sen koommin rikastunut. Oikeastaan ratkaisevimman seikan, joka vaikutti Seuran perustamisen ajankohtaisuuteen, Väinö kuvaili minulle kuluvan vuoden tammikuussa yhdellä ainoalla lauseella: "Tässä jutussa olemme kiitollisuuden velkaa ". Hänen mielestään, syystäkin innostunut Seura, joka muuten ohjelmansa osalta oli täysin irrallaan kaikkinaisista ylhäältä käsin syötetyistä ideologioista, suuntasi tarmonsa pyrkimykseen vastustaa (tietoisesti tai vaistonvaraisesti) valtaa pitäviä, hengettömyyden ilmapiiriä sekä eettistä ja älyllistä rappeutumista. Tällainen henkinen kriisi vallitsi kaikkiallaNeuvostoliitossa. Kuitenkin Tartossa se lähes hallitsemattomasti johdatti osan älymystöä ulos tuosta umpikujasta rikastuttamalla heidän elämänsä historiallis-inhimillisellä ongelmapiirillä, joka oli arvokas eettis-geneettisessä mielessä ja muodosti täydellisen vastakohdan arjen profanoivalle egoismille. Siitä lähtien, historiallisesti oman yhteiskunnallisen ja valistuksellisen tehtävänsä säilyttäneet muinaisen taiteen aihepiirit alkoivat ohjata yhä virkeämmäksi ja laajentuvaksi käyvää kanssakäymistä.
Toiveet toiminnan muuttumisesta järjestelmällisemmäksi muinaisten pyhättöjen seuduilla vahvistuivat ajan kuluessa. v.1984 Viron maanmittaus- ja tähtitieteen yhdistys poiki edelleen kalliopiirrosten tutkimusryhmän, ja Viron muinaistaideseura perustettiin vain neljän vuoden kuluttua. Seuran hämmästyttävää tieteellistä tasoa olin todistamassa Viron Kablissa järjestetyssä aivan ensimmäisessä – ja täysverisen kansainvälisessä – konferenssissa (1989), jonka asialista ja tieteellinen jälkivaikutus ovat olleet arvokkaita.
Nykyään muistot Kablin rannalla vietetyistä päivistä (ja öistä) nostattavat sisimmässäni kiitollisuuden ja rakkauden tunteet Seuran perustaneita aatetovereja kohtaan. Omassa mielessäni he nousevat mytologian sankareiden rinnalle. Heidän auliista tahdostaan Seura perustettiin ja sen voimin seon kehittynyt. He ovat niin erilaisia, nämä voimaihmiset, toki alinomaa omintakeisia ja avoimia. He kohottavat kaiken yksityisyyden ylle oman yhteisen aatteensa ja hankalasti tavoiteltavissa olevan, historiallisesti arvokkaan tavoitteensa. Näitä uudisraivaajia ovat Enn Ernits, Loit Jöekalda ja Peter Kalamees. Heidän kanssaan olemme ystäviä, ja olen ylpeä siitä. Arvostan myös niitä hienoja naisia, jotka paitsi että tarkensivat kalliopiirroksista otettuja jäljennöksiä taidokkaasti, myös virittivät Seuran kaikissa edesottamuksissa tapahtuneen kanssakäymisen ystävälliseksi ja avuliaaksi.
Koko Äänisjärven mahtavassa kalliopiirroseepoksessa Väinö Poikalaisella on ollut johtava rooli. Tunnistaisin hänen persoonastaan harvinaisen laajoja voimavaroja. Hän on julkaissut "maitoalaa" käsitteleviä tieteellisiä tutkimuksia ja samanaikaisesti on toiminut Viron muinaistaideseuran innokkaana veturina. Tämän renessanssiaikaisen miehen taiteelliset voimavarat tuntuvat rajattomilta.
Viron muinaistaideseuran toiminta lähti liikkeelle spontaanisti. Sillä ei oikeastaan ole mitään tyypillistä historiikkia, joka olisi alkanut pienistä teoista ja jatkunut useita vuosikymmeniä. Ensin v.1982 tapahtui tutustuminen F. Ravdonikasin artikkeliin ja kuuden vuoden kuluttua Seura toimi jo täysillä. Suurin osa nykyisinkin toimivista historia- ja kulttuuriyhdistyksistä tai -seuroista on perustettu tutkimaan "paikallisissa rekistereissä" olevaa muinaista taidetta, kulttuuria, maailmankuvaa, ympäristöä ja elämää. Tarton toimikunta sen sijaan on perustamishetkestään asti pitänyt pysyvänä tutkimuskohteenaan maantieteellisesti kaukana olevia merkittäviä muinaisia kulttuuriperintökohteita, joiden parissa suoritettava tieteellinen tutkimus olisi vaatinut uudelleen käynnistämistä.
Ensimmäisten kenttämatkojen aikana tehdyt dokumentoinnit pitävät edelleen oman moitteettoman arvonsa. Tällainen dynamiikka on johtunut yksinomaan siitä, että heti alkuun Seuran pääasiallinen toiminta keskitettiin nimenomaan tutkimusmatkojen toteuttamiseen. Besov Nosin kalliot eivät olleet koskaan aikaisemmin nähneet yhtä monilukuista ja innokasta muinaisuuden harrastajatutkijaryhmää.
Varsinainen työskentely kalliotaidekentillä vakuutti tutkijat Pohjolan alkuperäisasukkaiden henkisestä kulttuurista ja toi heidän rikkaan esihistorian osaksi aikalaistemme nykyelämää. Yleinen tiedostaminen – inspiroiva, syitä iloon ja toisinaan kovaan sanailuun antava – antoi vapautta arjen absoluuttisesta taakasta ja synnytti merkityksiä tutkijoiden tekemälle yhteistyölle. Samainen tapa puhutella itse muinaista vaikutti välittömästi Seuran aktiivijäsenien taitoon asettaa ongelmia ratkaistavaksi. Heräsi tunne yhdessä tehtävästä luomistyöstä.
Seuran alun perin valitsema strategia tutkia arkkitärkeä, mutta maantieteellisesti kaukainen paikka, kaikkine proosallisine ongelmineen johti dialekstisella tavalla tulokseen, jolla on valtava painoarvo. Työn jatkamisella on hyvät näkymät.
Seuran avoimuus vastaa täydellisesti sen kansainvälistä luonnetta. Viime vuosikymmenien poliittiset tapahtumat ovat myös sinetöineet sen diplomaattisella tavalla: valtionraja on erottanut Äänisen kalliopiirrokset Tarton seurasta. Siksi Seuran ulkosuhteet ovat merkittäviä. Myös Suomeen perustettiin v. 1998 oma muinaistaideseura. Kaksosten aatteelliset ja eettiset lähtökohdat varmistivat myöhemmässä vaiheessa molempien harjoittaman toiminnan samanlaisuuden (yhteiset tutkimusmatkat, konferenssit, seminaarit ja muut tarkoitusperät). Syntyi eräänlainen vapaa tieteellinen veljeskunta, jota yhdistivät historiallisen mielenkiinnon henkiset siteet. Se, että toimikuntaan liittyi joukko merkittäviä henkilöitä (jopa vahvan baritonin omaava), ei ollut lainkaan haitaksi sen monille toimintamuodoille. Erityistä lämpöä ja huolenpitoa osoittivat toisinaan hankaliksi koituvina yhteistyön hetkinä Suomen ihanat tyttäret.
Karjalan rantamille on tehty vuotuisia kenttämatkoja, joiden tavoitteet ovat olleet selkeitä.