Pyreneiden luolissa - luolamaalaus kokemuksena

Mervi Suomalainen

Suomen muinaistaideseura järjesti luolataidematkan Pyreneille lokakuussa 2015. Matkakohteenamme oli kymmenkunta paleoliittisen kivikauden luolaa Ranskan ja Espanjan rajaseuduilla. Jokainen luola oli ainutlaatuinen ja jokainen luolakokemus erilainen. Kokemukseen vaikuttivat monet seikat: ennakkotiedot, huonosti nukuttu yö, valaistus, inspiroiva opas ja keskusteleva, innostunut ja herkistynyt seurue, jonka kanssa sai jakaa kokemuksen. Nyt kaikki on yhtä sekavaa ”uniaikaa”, jota yritän jäsentää mielessäni.

Ensimmäisenä päivänä Niaux’n luolan valtava suuaukko imaisi joukkomme viikon mittaiselle aikamatkalle, jossa kalliokuvien vuorikauriit, biisonit, hevoset ja mammutit laukkasivat luolien uumenissa häviten lopulta ajan hämärään tomuun. Pimeän kuvat ja luolan ulkopuolinen jylhä vuoristomaisema virittivät kuvittelemaan sitä muinaismaisemaa, jossa kuvien tekijät kulkivat. Aika meidän ja muinaisten ”taiteilijoiden” tai kuvan taitajien välillä on käsittämättömän pitkä. Kuitenkin jokin inhimillinen ulottuu aikojen yli, ja kuvat puhuttelevat luolissa vaeltavaa turistia.

Valtava Mas d’Azil, jonka läpi kulkee Arize-joki ja nykyisin myös tie D119, palveli historialliselle ajalle asti asuin-, juhla-, kokoontumis- tai piilopaikkana. Osa luolastoa toimii nykytaiteen näyttelytilana, jossa teokset käyvät vuoropuhelua esihistoriallisen ympäristön kanssa. Luolan mahtipontisuutta ja veristä historiaa alleviivattiin vierailullamme soittamalla Mozartin Requiem suuressa luolasalissa, jossa kerrotaan tapetun suuri joukko protestantteja 1600-luvulla. Luolakokemuksemme oli hyvin kontrolloitu, kulkumme ohjattu ja katseemme suunnattu valaisemalla valikoidut onkalot, syvänteet, stalagmiitit ja stalagtiitit ja niiden kohtaamisesta muodostuneet tippukivipilarit.

Gargas-luolassa valtava määrä osittain tynkäsormisia punaisella tai mustalla värillä puhallettuja kämmenkuvia tervehti meitä aikojen takaa. Tunnelma oli hämmentävä, koska nämä kuvat ovat ehkä konkreettisin ja realistisin ihmisen kuva luolissa. Halusin kovasti laittaa oman käteni negatiivikuvan päälle – ottaa kontaktia kallion pinnan kautta, johonkin. On mahdollista, että nykyisin ummessa olevasta luolan alkuperäisestä suuaukosta tullut valo ulottui aikoinaan käsikuvakenttään asti. Kenelle nuo kädenjäljet kuuluivat, eläville vai kuolleille?

Isturitz ja Oxocelhaya olivat Ranskan puolella viimeinen kohteemme. Päällekkäisistä luolista mieleen jäi erityisesti suuressa tippukivipyhäkössä kuulemamme upea äänimaisema, joka oli säveltäjä Pierre Estèven konstruoima tulkinta perustuen esihistoriallisen ajan soittimiin.

Espanjassa La Loja -luolan pienessä museossa kuulimme arkeologi Oscarin perusteellisen esitelmän, ennen kuin pääsimme katsomaan erikoista kuvakenttää pieneen ja kapeaan luolaan. Mustalle taustamaalaukselle uurretut alkuhärät ja hevonen näkyivät hienosti yhden taskulampun valossa. Hetkeä aiemmin olin pidellyt käsissäni niiden hampaita, jotka ojennettiin tutkittavaksi museon kokoelmista! Kokemus luolatilasta oli eri tavalla koskettava, kun seinät olivat lähellä, liikkumatila ahdas ja pimeys ympäröi. Olisinpa saanut katsoa kuvia rasvalamppu valon lähteenä!

Altamiran replikassa luolakokemus jäi informaatiopainotteiseksi opastetuksi museokierrokseksi – joskin havainnolliseksi ja kiinnostavaksi sellaiseksi. Luolamaalauksia koetetaan suojella mm. rajoittamalla kävijöiden määrää ja vierailun kestoa alkuperäisillä paikoilla. Hengitysilman hiilidioksidi oli tuhota Altamiran ja Lascaux'n maalaukset. Nyt täydellisen kopion on saanut kylkeensä Chauvet'n luola Etelä-Ranskassa. Alkuperäisen luolan suuaukon hämäryys kuiskaili kutsuvasti, kun kiirehdimme kurkistelemaan vaatimattoman oven taa.


En ehkä koskaan pääse lumoutumaan alkuperäisen kuvasalin kattoon maalatuista biisoneista, joiden muodot seurailevat kallion pinnan kohoumia ja joiden värit hehkuvat okraa, ruskeaa ja mustaa. Joku kuitenkin pääsee. Kerrotaan, että Altamiran museo arpoo lipukkeen täyttäneistä kävijöistään toisinaan joitakin onnekkaita, jotka pääsevät sisään alkuperäiseen luolaan!

Hornos de la Penan erikoisuus on ahtaassa luolasyvänteessä oleva antropomorfinen hahmo. Kuva on hyvin lähellä katsojaa. Pystyasentoinen hännäkäs ihmismäinen hahmo ikään kuin kurkottaa ylös kädellään. Kuva on outo ja pysäyttävä. Kuvittelin maalarin ahtaaseen tilaan ja epämukavaan asentoon ympärillään pimeys ja hiljaisuus. Tai ehkä luolassa oli muita. Ääniä ja valoa! Ahtaita, matalia tiloja. Kokemus luolasta. Watch your head!

El Pendon suuaukolla huomioni kiinnittyi aluksi antropomorfiseen kalliomuotoon, jonka profiili vartioi kulkuamme. Valtavan luolan alkuperäinen suuaukko on aikoinaan romahtanut, ja joki on työntänyt kivimassaa luolaan. Kuljimme alaspäin ohi arkeologisten kaivausten luolan perälle, jossa hahmottui jo kauas yhdeksän punavärillä maalattua kuvafriisissä vaeltavaa hirvilehmää. Tämä luola on hallimainen, kerralla hahmottuva ja geologisesti mielenkiintoinen – ei mitenkään erityisen kaunis. Kauneus on luolan ulkopuolella olevassa elinvoimaisessa vuoristomaisemassa ja sen laaksoissa, missä saaliseläimet vaelsivat muinoin.

Monte Castillon lukuisista kalliotaideluolista merkittävin on El Castillo. Uusimpien tutkimusten mukaan sen vanhimmat maalaukset ovat n. 40 000 vuotta vanhoja. Luolassa on uurroksia ja maalauksia eri ajanjaksoilta. Käsiä, ei raajarikkoisia, kuten Cargasissa! Lukemattomia eläinkuvia: hevosia, biisoneita, vuorikauriita, hirviä, karhuja, norsuja, sekä erikoisia siipimäisiä, geometrisiä muotoja (tektiformeja), joihin yhdistyy pisteryhmiä. Rakennepiirustuksia? El Castillon kuvista jäi minulle mieleenpainuvimmaksi ”ihmisbiisoniksi” tulkittu maalaamalla vahvistettu reliefimäinen muoto, jossa on hyödynnetty stalagmiitin muotoa. Käviköhän Picasso täällä? Mieleeni tulivat hänen hurjat Minotaurus-piirroksensa. Läheisessä Las Monedas luolassa oli aikaa ihailla kalliokuvien lisäksi upeita tippukiviä. Paikoitellen ne muodostivat valuvia, kimaltelevia virtoja, verhomaisia laskoksia ja valtavia pilareita, jotka olivat kuin kivettyneitä tiimalaseja. Niissä oli maailman aika. Yhdessä senttimetrissä sata vuotta. Las Monedas -luolassa luolakarhun aikakin tuli lähemmäs, kun kurkistin kuoppaan, josta oli löytynyt luolakarhun luita.

Matkamme viimeinen luola Covalanas on yksi niistä luolista, jossa ei ole merkkejä asumisesta. Maalausten tyyli on niin yhtenäinen, että niiden arvellaan olevan yhden tekijän tuotosta. Pääasiassa saksanhirvinaaraista koostuvien eläinkuvien ääriviivat on tehty rautaoksidipilkuin, osa selvästi sormin. Luola on kapea, ja tarkastelimme kuvia alkuperäisen lattian tasolla. Jälleen pelkkä taskulampun valo sai aikaan ihmeellisiä tilakokemuksia ja hämmästyttäviä liikkuvan kuvan efektejä. Hyvin selvästi näkyvät eläimet todella tuntuivat liikkuvan kallion pinnassa, joka myötäili niiden muotoja! Covalanas-luolakokemuksesta teki erityisen myös ihastuttava oppaamme, jonka innostus tarttui välittömästi. Hän sanoikin löytävänsä joka kerta luolassa käydessään, jotakin uutta. Havaitsevansa merkityksiä ja vivahteita tutussa tilassa.

Hasta la proxima! Seuraavaan kertaan!